nu sitter du som en fjäril i natten

publicerat 2010-07-31 klockan 13:06:02


Grekiska Lisiska piroger med mangold och fetaost.


blekfisar inne i ugnen! ^^


mangoldochfetaostpirog - getostpirog
oj! ser betydligt äckligare ut på bilden än vad de var!!!


När jag bodde i Malmö och hade gångavstånd till allt och alla, gick jag ofta till en grekisk affär, som låg precis vid Möllan(typ mitt emot Möllans ost) och köpte grekiska piroger. De godaste jag någonsin ätit! De hade två sorter, en med fetaost och en med spenat. Plötsligt la affären ner för ungefär ett år sen, och jag blev tvungen att leva i misär. Utan mina Piroger. Men så, nu, kom jag på att jag kunde göra egna!
Lite hemmaodlad mangold fick ersätta spenaten och lite hackad lök steks i smör. I med en vitlöksklyfta och lite oregano eller basilika. När detta gojsat ihop sig hällde jag i hackad fetaost, rullade in allt i filodegsknyten och in i ugnen (200 grader, 20-30 minuter). De två på översta bilden friterade jag i en stekpanna. De blev ju självklart de godaste rullarna, med därmed också de mest onyttiga :(
Det råkade bli lite filodeg över, så jag rotade runt lite i kylen efter något att ersätta fyllningen med. det fick bli getost. Gudomligt goda hehe^^ (observera att de blir mindre och kräver kortare tid i ugnen)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0