Listan / dag 04.

publicerat 2011-02-04 klockan 22:34:46

Dag 04 - Vad bjuder jag på för mat?




Svaret till frågan beror helt klart på vem som kommer på besök, vilken tid på året som maten ska serveras, och vid vilket tillfälle. Jag älskar att laga maträtter där de som ska äta själv får bestämma vad den vill ha. Mackor, tacos och grönsaksbuffé är ypperliga exempel på något som kan serveras här. Familjen Blomkvist är förmodligen den enda familj i världen som anser att grönsaksbuffén kan ätas som middag. Den innehåller massa grönsaksstavar, köttbullar, chips och dipp! Självklart får man själv välja de grönsaker man vill ha, men jag skulle föreslå blomkål!
Vid finare tillfällen kanske jag serverar massvis av olika tapas, eller kanske en liten buffé med pastasallad, kallskuret, fräsch sås och andra tillbehör. Åker vi på utflykt så gör jag gärna i ordning fyllda ciabatta, mycket hällre det än vanliga baguetter, men sådana går ju också ner med rätt innehåll!
Är jag ensam hemma kokar jag oftast vanlig spagetti, river över parmesan och en klick pesto. Om jag ska bjuda mamma och pappa på mat blir det ofta något årstids-inspirerat då mamma influerat mig något enomt med klimatsmart mat. Under vintern blir det oftast grytor med heta korvar, potatis och andra rotfrukter. När våren kommer åker grillen fram (och detta händer väldigt tidigt i vår familj, sådär 4:e februari åkte grillen fram för första gången i år..) och på den hamnar lite kyckling som serveras med en kålsallad och en bit ljus baguett. När sommarns värme nalkas står grillen fortfarande kvar, och lagom uppvärmd för den stora biffen alt. kotlett med en liten och lätt sallad, kanske till och med en bönsallad till. Då hösten dyker upp igen så drar vi oss in åt ugnens värme istället. Där vilar en rostbiff eller annat kött som får värmas under långa tider, och senare får sällskap av ugnsrostade grönsaker med flingsalt och timjan.
Efter maten serveras självklart alltid kaffe till de som så önskar ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0